Osztályelőírás

15 m2 -es TÚRAYOLLE OSZTÁLY OSZTÁLYELŐÍRÁSAI

  • Általános előírások
    • Bárki gyárthatja a hajóját.
    • A gyártó az aláírásával a felmérőlapon nyilatkozik arról, hogy a hajót az érvényes előírásoknak megfelelően építették.
    • Az osztályversenyeken csak olyan hajók vehetnek részt, melyek érvényes Felmérési és regisztrációs lappal rendelkeznek, melyet az osztály Technikai Bizottsága állít ki.
    • A Felmérési és regisztrációs lap érvénytelen, ha: - a testen vagy a szerelvényezésen történő változás esetén - a vitorlázat változása esetén a hajó nem felel meg az osztályelőírásoknak.
    • A felmérést az osztály Technikai Bizottsága végzi.
    • A felmérő nem mérheti fel saját – vagy általa készített – hajóját, rudazatát, vitorlázatát vagy szerelvényét.
    • Az első felmérés után a tulajdonos felelős az osztályelőírások betartásáért.
    • A hajók azonosítására szolgál a rajtszám, melyet az IYRU idevágó szabályzatával megegyezően kell a vitorlán elhelyezni. (Az ország jelzést nem kötelező feltüntetni.)
  • A hajótest
    • A15m-es túrayolle svertes hajó, kabinnal ellátva.
    • A hajók kerek bordázatúak, egy orrtőkével, egy fartükörrel, egy sverttel, egy kormánnyal rendelkeznek.
    • A test legalább egy gerincmerevítőt tartalmaz. Ennek kell létrehozni egy szilárd kötést a hajótest, az árboctalp és a svertszekrény között.
    • A hajó kabinjának és munkaterének az osztály túrajellegét meg kell őriznie.
    • Légkamrák beépítése kötelező (a fahajók kivételével). Légkamrának számítanak a vízmentesen szigetelt terek, csak konzerválás céljából hozzáférhetően.
    • A légkamrákat úgy kell elhelyezni, hogy a hajó felfordított helyzetében is úszóképes legyen.
    • Legnagyobb hosszúság: max 6600 mm.
    • Legnagyobb szélesség: max 2300 mm.
    • Minden olyan építési mód tiltott, amely nem felel meg ennek az előírásnak.
  • A rudazat
    • A rudazat anyaga csak fa vagy alumíniumötvözet lehet.
    • Forgatható és hajlított árbocok használata tilos.
    • Kitámasztó karok mindenféle használata tilos. A vitorlázat és a rudazat összes lekötési pontjának az oldalfedélzeten belül kell lenni.
    • Az árboc „stágolása” szabadon választható.
    • A mozgó kötélzet elrendezése szabadon választható.
    • A trapézolási felszerelések használata engedélyezett.
    • Az árboc fedélzettől számított megengedett legnagyobb magassága max. 8000 mm.
  • A vitorlázat
    • Versenyzéshez csak olyan vitorlát lehet használni, melyet az osztály Technikai Bizottsága hitelesített.
    • A nagyvitorla:
      • Nagyvitorla elsőél hossz: max. 7500 mm.
      • Nagyvitorla alsóél hossz: max. 3500 mm.
    • Az orrvitorla:
      • Orrvitorla felhúzó magasság: max. 7000 mm.
      • Orrvitorla alsóél hossz: max. 3600 mm.
      • Orrvitorla alsó lekötési pontja és az árboc távolsága: max. 2000 mm.
    • A spinnaker:
      • Spinnaker oldalél hossz: max. 7500 mm.
      • Spinnaker alsóél hossz: max. 5600 mm.
      • Spinnaker felhúzó magasság: max. 7000 mm.
  • Egyéb jellemzők
    • A hajón a veretek fajtája és elhelyezése saját elképzelés szerint valósítható meg, amennyiben az előírás nem rendelkezik másképpen.
    • A hajótestet szárazon és tisztán kell megmérni és annak legalább 700 kg-nak kell lennie, beleértve az összes szilárdan beépített részt és a meglévő padlózatot, a rudazatot és a kötelező hajózási felszereléseket. Amennyiben a hajó nem éri el a 700 kg-t, pótsúlyokat kell elhelyezni a svertszekrény mellé, megfelelően rögzítve.
    • A svert készülhet fából, fémből, könnyűfémből, műanyagból vagy ezeknek az anyagoknak a keverékéből.
    • A svertnek az elülső részén lévő csapszeg körül mozgathatónak kell lenni. A csapszeg és a szekrény között szilárd kötés szükséges és a svertnek csak a csapszeg körül szabad forogni, vagyis hosszirányban nem szabad eltolhatónak lenni. A svertnek az áthelyezése verseny alatt tilos.
    • A kormányt a fartükörnél kell szabadon felfüggeszteni és a fedélzetről kiemelhetőnek kell lenni. A kormány formája és anyaga szabadon választható.
    • A spinnakerbaum hossza: max. 2615 mm.

2005. június 29.

Kővári Tamás

osztálykapitány